Menu

Rowery elektryczne MTB 3

Lipiec 27, 2018 - ROWERY ELEKTRYCZNE MTB
Rowery elektryczne MTB 3

Rowery elektryczne w górach – wypoczynek

Rowery elektryczne są sprytnym połączeniem klasycznego roweru, akumulatora i silnik elektrycznego. Tego rodzaju rower wspomaga rowerzystę podczas jazdy kierując do kół część mocy silnik elektrycznego przez co zmniejsza się obciążenie mięśni i stawów sportowca. Nie oznacza to jednak, że e-rower wykona za nas pracę, czy samodzielnie pokona wzniesienie. Do uruchomienia elektrycznego wspomagania należy najpierw wprawić rower w ruch. Ta maszyna sama nie pojedzie, ale może skutecznie pomóc na najtrudniejszych odcinkach. Nie należy roweru elektrycznego mylić z motocyklem lub motorowerem – są to zupełnie różne rodzaje maszyn, które nie mają ze sobą nic wspólnego. Ani pod względem prawnym, ani tym bardziej pod względem technicznym.

”elektryki” na górskich szlakach

E-rowery cieszą się rosnącą popularnością podczas wypoczynków górskich. Pozwalają one na zwiedzanie, nawet trudnych, górskich szlaków rowerowych przy mniejszym nakładzie siły. Często wybierają je osoby starsze i słabsze kondycyjne, by nie musiały rezygnować z górskiego wypoczynku. Młodzi jednak też nie stroną od tego rozwiązania. Rowery elektryczne MBT już teraz cieszą się w polskich górach sporą popularnością, a wszystko wskazuje na to, iż popularność ta będzie jeszcze wzrastać. Wybierając się w góry warto poświecić nieco więcej czasu wyborowi modelu roweru elektrycznego, tak by dobrać najlepsze do warunków górskich rozwiązanie.

Jaki rower elektryczny w góry?

Wybierając sprzęt do wyprawy na górski szlak powinniśmy najpierw sprawdzić w jakim miejscu roweru ulokowano silnik elektryczny. Dla górskich wypraw najlepsze będą te modele, w których silnik elektryczny zlokalizowano w miejscu korby, czyli w samym centrum roweru. Takie rozwiązanie lepiej rozkłada masę pojazdu czyniąc go prostszym w prowadzeniu, czy na ścieżkach górskich i leśnych jest szczególnie ważne. Rowery z silnikami umieszczonymi na tylnym lub przednim kole przeznaczone są raczej do jazdy miejskiej.

W następnej kolejności zwróćmy uwagę na moc silnika elektrycznego i moment obrotowy. Generalnie na polskim rynku funkcjonuje ograniczenie mocy silników elektrycznych do 250 wat, gdzie proces wspomagania rowerzysty jest automatycznie wyłączany po przekroczeniu prędkości 25 km/h. Jeśli zaś chodzi o parametr momentu obrotowego to najlepsze rowery elektryczne sportowe na rynku posiadają wartość pomiędzy 70 – 75 Nm.
W końcu, zwróćmy również uwagę na akumulator. Podobnie jak silnik najlepiej, aby był on zlokalizowany centralnie – w tym przypadku mowa o rurze dolnej ramy. Średnia masa akumulatora to jakieś 2, 5 kilograma. Umiejscowienie centralne pozwoli zatem uniknąć problemów z nierównomiernym rozłożeniem masy w rowerze, które może naprawdę uprzykrzyć życie i utrudnić jazdę. Pojemność baterii wyrażania jest w watogodzinach (Wh) generalnie rzecz biorąc im więcej tym lepiej. Obecnie najlepsze akumulatory na rynku posiadają zapas mocy na około 500 watogodzin. Pamiętajmy też, by bateria była koniecznie litowo-jonowa, gdyż ten rodzaj znacznie mniej się zużywa przy poszczególnych cyklach ładowania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

error: Content is protected !!